Left Fortsätt shoppa
Du beställer

Din varukorg är tom

Andra har köpt
314 kr 349 kr

Ångerrätt - Returer - Reklamation

 Ångerrätt - Returer 

Du har full retur och bytesrätt (ångerrätt) inom 30 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Ångerfristen löper ut 30 dagar efter att du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, tagit varan i fysisk besittning. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna.

  • För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i oförändrat skick. 
  • Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör. 
  • Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
  • Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.
  • Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med en lapp med ordernummer. Detta påskyndar hanteringen utav din retur.
  • Du ska återsända varan till oss eller överlämna den till vår fysiska butik:

FramnäsZoo 
Framnäsvägen 1
53154 Lidköping

Zoo One Skara AB
Smedstorpsgatan 6
53240 Skara

 

Du måste själv bekosta returporto. Retur måste skickas som Företagspaket till  FramnäsZoo & Zoo One Skara AB

Detta ska ske utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 30 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet.

Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse!

  • Observera att om du ångrar ditt köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut varan och därefter returnera den.
  • För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
  • I de fall tillbehör saknas eller fysisk skada finns, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att återställa varan till funktionellt skick.
  • Ångerrätten gäller inte defekta eller felaktiga varor då detta istället är en reklamation.

FramnäsZoo & Zoo One Skara AB åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.
Om du vill byta storlek på en vara måste du själv göra en ny order via ZooOne.se Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.

Undantag från ångerrätten 11 § 

Avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten. Produkter som kommer i kontakt med djur som kan bära smittor/sjukdomar och som inte på ett enkelt sätt går att återställa till nyskick då du som kund brutit förseglingen.

Exempel på produkter som inte omfattas av ångerrätten OM förseglingen är bruten.

  • Pumpar & Filter
  • Doppvärmare
  • Värmemattor
  • Inredning
  • Transportburar
  • Hund&Kattselar

 

  • Foder
  • Beställningsvaror

 

Är du osäker så fråga gärna innan du lägger din order. Vårt mål ändå att hitta en lösning som vi båda blir nöjda med. 

Garantier

Våra produkter har minst ett års garanti om inget annat uttryckligen anges! Alla el-varor är givetvis CE märkta.

Garantin gäller inte för varor av förbrukningskaraktär såsom t.ex. lågenergilampor och lysrör eller för fel som uppkommit genom att varor inte skötts eller brukats i enlighet med bruksanvisningen, utsatts för onormalt brukande eller vanvård, utsatts för elektriska överspänningar från t.ex. åska, byggts om eller ändrats.

 

Transportskada

Vad är det som gäller vid en transportskada? Vems är ansvaret och hur fungerar det med ersättning?

Tyvärr så blir gods ibland skadat under transporten. Här ska vi försöka bena ut vad som gäller.

*Det första du ska tänka på om ditt gods ser skadat ut när du tar emot det är att göra en anmärkning direkt på fraktsedeln, be chauffören skriva under med namnteckning och notera bilens registreringsnummer, behåll sedan ett exemplar av fraktsedeln.


*Idag är det vanligt att man signerar i en handdator och då är det viktigt att du ser till att chauffören bockar i anmärkning om skada innan du skriver på.


*Om du väljer att ta emot godset är det även viktigt att du tar kort på godset och sparar emballaget. Om ingen anmärkning görs på fraktsedeln eller om emballaget saknas kan försäkringsbolaget tillbakavisa din begäran om ersättning.

*Är det däremot en dold skada, det vill säga att emballaget och godset ser helt ut och du upptäcker skadan först efter avemballering, så måste du anmäla detta snarast till transportören. Beroende på transportsätt är det olika lång tidsram.

Vägtransport

  • Synliga skador på en gång vid mottagande av gods
  • Dold skada inom 7 dagar efter mottagande av gods

 

Reklamation

När varan returnerats och reklamationen godkänts kompenserar vi dig i enlighet med reglerna i konsumentköplagen.

Vi tillämpar något av nedanstående alternativ, som vi på  FramnäsZoo & Zoo One Skara AB finner mest lämpligt.

  • Genom reparation av befintlig produkt
  • Genom en ny likvärdig produkt 
  • Eller genom att köpet hävas och du återbetalas för produkten 

Observera att det aldrig är du som kund som väljer bland dessa alternativ.

Om den reklamerade varan befinns vara felfri debiteras du en avgift för felsökning och frakt för att täcka våra kostnader för returen. Avgiften är 295 kr, plus faktisk fraktkostnad.

 

Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från FramnäsZoo & Zoo One Skara AB  eller genom vår kundtjänst har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta.

För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:

  • Ordernummer
  • Fakturanummer
  • Titel på de produkter du vill returnera.

Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.

Återbetalning

Om du utnyttjar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka de betalningar vi fått från dig. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 10 dagar från och med den dag då vi underrättas om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer i första hand att använda samma betalningslösning för återbetalningen som du själv använt för ditt köp. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.

FramnäsZoo & Zoo One Skara AB  får enligt lag vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig.
Kom ihåg att det är du som kund som är ansvarig för frakten tillbaka till oss, så paketera varan väl. Du som kund behöver själv betala frakt för återsändandet av varan/varorna.

Reservationer

FramnäsZoo & Zoo One Skara AB  reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.

FramnäsZoo & Zoo One Skara AB  förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel. Kunden underrättas innan leverans om eventuell justering av pris eller ändring av sortiment och ges därmed möjlighet att återkalla order.

Lagen om distanshandel

FramnäsZoo & Zoo One Skara AB  följer lagen om distanshandel. 

Tvist

Vid eventuell tvist kommer  FramnäsZoo & Zoo One Skara AB  att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer

FÖRETAGSUPPGIFTER

FramnäsZoo & Zoo One Skara AB  Framnäsvägen 1  531 54 Lidköping 

Telefon: 0510-28288

E-post:  kundtjanst@zooone.se

 

Vi reserverar oss för felskrivningar.