Ångerrätt & Returer
Du har full retur och bytesrätt (ångerrätt) inom 30 dagar från att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick. Ångerfristen löper ut 30 dagar efter att du eller någon tredje part, dock ej transportföretaget, tagit varan i fysisk besittning. Alla etiketter ska finnas kvar på varorna.
- För att returen ska godkännas måste den returnerade varan vara i oförändrat skick.
- Varan bör förpackas väl, lämpligen i sin originalförpackning med tillhörande inneremballage och tillsammans med eventuella tillbehör.
- Transportskador på grund av bristfällig emballering debiteras dig som kund.
- Sätt inga adresslappar direkt på varans förpackning utan lägg originalkartongen i en annan kartong.
- Vi ser gärna att du uppger orsak till returen samt returnerar varan tillsammans med en lapp med ordernummer. Detta påskyndar hanteringen utav din retur.
- Du ska återsända varan till oss eller överlämna den till vår fysiska butik:
FramnäsZoo & Zoo One AB
Framnäsvägen 1
53154 Lidköping
Du måste själv bekosta returporto. Retur måste skickas som Företagspaket till FramnäsZoo & Zoo One AB
Detta ska ske utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast 30 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet.
Spara ditt inlämningskvitto - tänk på att du ansvarar för returförsändelse!
- Observera att om du ångrar ditt köp och vill returnera varan, måste du först hämta ut varan och därefter returnera den.
- För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du sänder in ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.
- I de fall tillbehör saknas eller fysisk skada finns, förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för att återställa varan till funktionellt skick.
- Ångerrätten gäller inte defekta eller felaktiga varor då detta istället är en reklamation.
FramnäsZoo & Zoo One AB åtar sig inget ansvar för transportskador till följd av dålig emballering vid retur.
Om du vill byta storlek på en vara måste du själv göra en ny order via ZooOne.se Vid byte, retur eller reklamation går vi efter Konsumentverkets regler för e-handel.
Undantag från ångerrätten 11 §
Avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten. Produkter som kommer i kontakt med djur som kan bära smittor/sjukdomar och som inte på ett enkelt sätt går att återställa till nyskick då du som kund brutit förseglingen.
Exempel på produkter som inte omfattas av ångerrätten OM förseglingen är bruten.
- Pumpar & Filter
- Doppvärmare
- Värmemattor
- Inredning
- Transportburar
- Hund&Kattselar
Är du osäker så fråga gärna innan du lägger din order. Vårt mål ändå att hitta en lösning som vi båda blir nöjda med.
Garantier
Våra produkter har minst ett års garanti om inget annat uttryckligen anges! Alla el-varor är givetvis CE märkta.
Garantin gäller inte för varor av förbrukningskaraktär såsom t.ex. lågenergilampor och lysrör eller för fel som uppkommit genom att varor inte skötts eller brukats i enlighet med bruksanvisningen, utsatts för onormalt brukande eller vanvård, utsatts för elektriska överspänningar från t.ex. åska, byggts om eller ändrats.
Reklamation
När varan returnerats och reklamationen godkänts kompenserar vi dig i enlighet med reglerna i konsumentköplagen. Vi tillämpar något av nedanstående alternativ, som vi på FramnäsZoo & Zoo One AB finner mest lämpligt.
- Genom reparation av befintlig produkt
- Genom en ny likvärdig produkt
- Eller genom att du återbetalas för produkten
Observera att det aldrig är du som kund som väljer bland dessa alternativ.
Om den reklamerade varan befinns vara felfri debiteras du en avgift för felsökning och frakt för att täcka våra kostnader för returen. Avgiften är 295 kr, plus faktisk fraktkostnad.
Vår målsättning är att du ska bli nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Handlar du från FramnäsZoo & Zoo One AB eller genom vår kundtjänst har du därför enligt distans och hemförsäljningslagen rätt att ångra ditt köp inom 30 dagar från att du har tagit emot den. Du måste dock meddela vår kundtjänst detta.
För att snabbare kunna hantera ditt ärende ber vi dig uppge följande information:
- Ordernummer
- Fakturanummer
- Titel på de produkter du vill returnera.
Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans.
Återbetalning
Om du utnyttjar din ångerrätt kommer vi att betala tillbaka de betalningar vi fått från dig. Återbetalningen kommer att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 10 dagar från och med den dag då vi underrättas om ditt beslut att frånträda avtalet. Vi kommer i första hand att använda samma betalningslösning för återbetalningen som du själv använt för ditt köp. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
FramnäsZoo & Zoo One AB får enligt lag vänta med återbetalningen tills vi fått tillbaka varan från dig.
Kom ihåg att det är du som kund som är ansvarig för frakten tillbaka till oss, så paketera varan väl. Du som kund behöver själv betala frakt för återsändandet av varan/varorna.
Reservationer
FramnäsZoo & Zoo One AB reserverar sig för slutförsäljning samt att varor kan utgå ur sortimentet. Vi kan inte garantera att alla bilder exakt återger produkternas verkliga utseende. Vi reserverar oss även för eventuella tryckfel på denna hemsida.
FramnäsZoo & Zoo One AB förbehåller sig rätten att justera priser och eventuella prisfel. Kunden underrättas innan leverans om eventuell justering av pris eller ändring av sortiment och ges därmed möjlighet att återkalla order.
Lagen om distanshandel
FramnäsZoo & Zoo One AB följer lagen om distanshandel.
Tvist
Vid eventuell tvist kommer FramnäsZoo & Zoo One AB att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer
FÖRETAGSUPPGIFTER
FramnäsZoo & Zoo One AB Framnäsvägen 1 531 54 Lidköping
Telefon: 0510-28288
E-post: kundtjanst@zooone.se